آغاز به کار 60 مدرسه زیست محیطی از مهر ماه 1394در کشور

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست از راه‌اندازی 60 مدرسه محیط زیستی از ابتدای مهر ماه 94 در پنج منطقه آب و هوایی کشور خبر داد.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری(ایسنا)، گفت: در اسفندماه سال 92 بین ابتکاررییس سازمان حفاظت از محیط زیست ودکتر فانی وزیر آموزش و پرورش تفاهم نامه ای به امضاء رسید که یکی از بند آن فراهم آوردن زمینه آموزش برای 56 هزار معلم زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست بود تا این معلمان در گرایشات مختلف و مشابه تسهیل‌گر محیط زیست باشند و دانش‌آموزان کنونی و مدیران آینده را آموزش دهند.

وی با بیان این که در سال گذشته طرح معلم مروج با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است، گفت: درهمه استان‌ها طبق بخشنامه مقرر شده است تا درب‌های پارک‌های ملی به روی همه دانش آموزان و معلمان باز شود تا بتوانند از محیط زیست بازدید کنند و علاوه بر آن نیز کلاسهای آموزشی برای آنان برگزار شود.

تشکیل هسته مشورتی مدارس جامع محیط زیستی

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل هسته مشورتی مدارس جامع محیط زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: منشور مدارس جم به رشته تحریر در آمد و این منشور به تأیید حاضران از جمله نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه و فعالان حوزه رسید.

درویش با بیان این که شیوه نامه مدارس جم آماده شده است، ادامه داد: هدف ما این است که 60 مدرسه جامع محیط زیستی را درسال جاری در5 منطقه آب و هوایی و تهران افتتاح کنیم و پس از بررسی عملکرد این مدارس و ارزیابی شیوه نامه به تدریج نظام آموزش و پرورش ما متاثر از نظام مدارس جم باشد.

وی با بیان اینکه مدارس «جم» به اختصار به معنای مدارس جامع محیط زیستی هستند، گفت: این مدارس در پنج منطقه آب و هوایی کشور یعنی در مناطق ایران - تورانی، هیرکانی، ارسبارانی، زاگرس، خلیج فارس و عمانی تشکیل می شوند.

درویش با بیان اینکه درهر یک از مناطق آب و هوایی، 10 مدرسه زیست محیطی شامل پنج مدرسه دخترانه و پنج مدرسه پسرانه در تمام مقاطع تشکیل می شود، تصریح کرد: علاوه بر 50 مدرسه زیست محیطی که در پنج منطقه آب و هوایی کشور تشکیل می شوند، 10 مدرسه زیست محیطی نیز در تهران راه‌اندازی می شود.

وی یادآور شد: این مدارس در سال تحصیلی 95-94 به صورت پایلوت کار خود را آغاز کرده و پس از ارزیابی و آسیب شناسی در طول 10 سال سعی می کنیم تمام مدارس کشور را به مدارس زیست محیطی یا همان مدارس جم تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در این رابطه افزود: در این مدارس عنوان درس یا ساعت اختصاصی برای مباحث محیط زیستی اضافه بر ساعات آموزشی نداریم؛ بلکه به دنبال این هستیم که با فراهم آوردن شرایطی باعث شویم که دانش آموزان به شکل خود انگیخته درگیر مسائل زیست محیطی و شرایط اقلیمی سرزمین‌شان شوند. به طور مثال پیش بینی شده است که در هر هفته نیم روز بتوانند به دل طبیعت بروند و از مکان‌های طبیعی دیدن کنند.

وی توجه به میزان مصرف انرژی و کاغذ و تولید پسماند را از مواردی دانست که در چارچوب مدارس جم رعایت می شود و افزود: پیش‌بینی شده دانش آموزان از مقطع پیش دبستان تا 9 سالگی تحت آموزش‌هایی غیر مستقیم با عنوان مدارس جامع محیط زیست قرار بگیرند و بعد از 9 سال به صورت آکادمیک آموزش های محیط زیستی ادامه خواهد داشت. در کنار آن نیز تلاش بر آن است که رفتار محیط زیستی پرسنل و کادر آموزشی و اولیاء دانش آموزان نیز در آن مدارس تغییر کند.

درویش درباره گنجاندن موضوعات زیست محیطی در کتب درسی نیز گفت: تاکنون 35 کتاب تغییرات محتوایی داشتند و بسیاری از موضوعات محیط زیستی در مقاطع ابتدایی اول و دوم و متوسطه اول و دوم وارد کتب درسی شده است. اصل تغییرات براساس آموزه است و باید بر اساس تنوع زیستی بسته آموزشی فراهم کنیم که دانش‌آموزان از ویژگی طبیعی سرزمین استفاده کنند و یاد بگیرند که تامین معیشت بدون آسیب رساندن به جذابیت‌های طبیعی باشد.

وی با بیان این که آموزش‌های زیست محیطی در استان‌های مختلف، به صورت متفاوت ارائه می‌شود، تصریح کرد: در استان‌هایی که زیستگاه یوزپلنگ هستند مانند خراسان شمالی، یزد، سمنان، اصفهان و کرمان مطالب مربوط به ویژگی‌های زیستگاه و گونه یوزپلنگ آموزش داده می‌شود.

/ 0 نظر / 17 بازدید