سبزگون زنگان

محیط زیست جهانی

ارتباطات و رسانه

رسانه و ارتباط

در حال حاضر در سطح دنیا شرایطی تحت عنوان رقابت رسانه‌ای حاکم است که در مجادلات ژورنالیستی از آن به‌عنوان جنگ رسانه‌ای یاد می‌شود، استراتژی پروپاگاندایی جای خود را به استراتژی ارتباط می‌دهد. در این استراتژی نگاه‌های سنتی مبنی بر ابزارگرایانه بودن رسانه رخت بر می‌بندد و از همین رو ورود به فاز ارتباطی، نیازمند هماورد ویژه و آمادگی خاص است.

در دنیایی که دیپلماسی رسانه‌ای وجود دارد، نقش حاکمان و دولت‌مردان در سرنوشت‌سازی، کمرنگ شده و به همان نسبت، حضور اراده جمعی در تعیین سرنوشت، پررنگ‌تر می‌شود. همچنین امروز ارتباط رسانه با مردم شکل دیگری از تقسیم‌بندی قدرت را مطرح کرده است و با وجود اینکه رسانه، زمانی به عنوان ابزار قدرت مطرح بود، امروز در تقسیم قدرت جانمایی می‌کند.

زمانی این دیدگاه بر رسانه‌ها حاکم بود که بدون توجه به دریافت و گیرایی مخاطب، پیام را به او منتقل می‌کردند، ولی امروز باید آنچه که مخاطب نیاز دارد به او عرضه شود و از این منظر مخاطبان به دو دسته سنتی و مترقی تقسیم می‌شوند و در همین دو دسته نیز دو نوع مخاطب اعم از فعال و غیرفعال وجود دارد.

   + کورش پورزند ; ٩:٢٧ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٩ خرداد ۱۳٩٠
comment نظرات ()