سبزگون زنگان

محیط زیست جهانی

 

 

   

تجلی گاه فناوری های اطلاعاتی هزاره سوم

دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ايران و عضو هیئت مدیره انجمن ایراني مطالعات جامعه اطلاعاتی :


جامعه هزاره سوم را جامعه دانایی محور و جامعه اطلاعاتی نامیده اند. محتوای جامعه اطلاعاتی بستگی به نیروی انسانی و توان مدیریتی سازمان ها و شرکت های بخش دولتی و خصوصی دارد. در این رهگذر، فناوری اطلاعات نقش موثری در توانمندسازی نیروی انسانی با بکارگیری ابزارهای تسهیل کننده مدیریت سازمان دارد. اگر بخواهیم توسعه جامعه جهان فردا را در حوزه های نیروی انسانی، مواد اولیه، موقعیت های جغرافیایی و مدیریت بسنجیم شاید حوزه نیروی انسانی و مدیریت برتری ویژه ای نسبت به سایر مواد اولیه داشته باشد. فضای مجازی مبتنی بر وب دو فضایی را به وجود آورده تا تعاملات میان انسان ها و سازمان ها به شدت گسترش یابد. روابط عمومی ها از این فرصت به وجود آمده باید به بازسازی مجدد و مهندسی جدید در حوزه خود هر چه سریع تر اقدام کنند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که به دنبال پهنای باند زیادتری برای دسترسی به اطلاعات هستند، این باور وجود دارد که در جهان فردا دو عنصر اطلاعات و ارتباطات خمیرمایه اوضاع جهان در آینده است که در روابط عمومی ها به شکل وسیع تری تجلی می یابد. یعنی اگر ما بتوانیم روابط عمومی هزاره سوم را با هدف توسعه اطلاعات و ارتباطات برنامه ریزی کنیم قطعا در آینده به موفقیت های بزرگتری دست می یابیم.
کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه روابط عمومی بستگی به شرایط حاکم نیز دارد. در حال حاضر مخاطبان اخبار و تحلیل ها و موضوعات مورد علاقه را پیگیری می کنند و نیروی انسانی شاغل در روابط عمومی ها هستند که نقش راهنما و هادی آن ها باید باشند. برنامه های متنوعی که از جذابیت های ویژه ای برای مخاطبان برخوردارند نظیر تلویزیون های سه بعدی در گوگل حداقل نیازمند پهنای باند 10 مگابایتی است که نیازمند ايجاد بسترهای مناسب دسترسی به آن ها است. با این حال در حوزه نیروی انسانی ما به کارگزارانی احتیاج داریم که تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و استفاده از اطلاعات به عنوان دغدغه اصلی آن ها مطرح بوده که با استفاده از بسترهای بی سیم و باسیم، با کیفیت و سرعت بالا به سوی خلق فضای جدید حرکت کنند. این یک حرکت و ضرورت اجتناب ناپذیر است که روابط عمومی ها تبدیل به نهادهایی دانش بنیان و در حال آموزش دایم باشند.

فاصله دیجیتال هر روز در حال افزایش است. این قابل قبول نیست که در کشوری نظیر کره جنوبی هم اکنون برنامه ریزی برای دسترسی به هزار مگابایت در ثانبه در حال انجام است و ما در کشورمان به دنبال پهنای باند 512 کیلوبایتی هستیم. چه کسانی در آینده پاسخگوی این فاصله دیجیتال خواهند بود؟ آیا روزی فراخواهد رسید که افرادی که امروز چنین تصمیم گیری هایی کرده اند پاسخگو باشند؟
لازم است با توجه به ارزش ها و منافع اقتصادی و باورهای کشورمان، شرایطی را به وجود آوریم تا بتوانیم از نیروی انسانی ماهر به شیوه های جدید بهره مند شویم. معتقدم روش های سنتی جز هدر دادن وقت و هزینه آثار مثبتی به همراه نخواهدداشت. متولی آموزش های نوین برای ورود به شبکه های اجتماعی، بازدهی آموزش ها و میزان سواد دیجیتالی باید شفاف تر شود. شبکه های اجتماعی متشکل از دست اندرکاران روابط عمومی ها و اتصال آن ها به یکدیگر منجر به هم افزایی دانایی و تجارب و توانمندی ها می شود. دیگر تاریخ مصرف آموزش های سنتی با گچ و تخته سیاه پایان یافته و ورود به شبکه های مجازی اجتناب ناپذیر شده است.
مهم ترین مولفه توسعه زیرساخت نیروی انسانی به عقیده من، افزایش توان کارگزاران روابط عمومی به تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات همراه با شناخت نرم افزاری و سخت افزاری است. امیدوارم با مشارکت و دلسوزی بیشتر بتوانیم شاهد رسوب دانایی ها و افزایش سطح آگاهی ها برای یکدیگر باشیم.
 


 

   + کورش پورزند ; ٢:۳٧ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٧ آذر ۱۳۸٩
comment نظرات ()